tirsdag den 2. august 2011

Omø...

Omø fluen var en af de første magiske kystfluer, som jeg stødte på. Desværre var det ikke mig selv, men min go'e fiskebuddy, der først udrustede sin flueboks til kysten med denne danske dræber (ordet killer tilskrives ofte de rigtig go'e fluer, men Omø er pæredansk og derfor en dræber).
Min fiskebuddy og jeg har en årlig dyst kørende, der i al sin enkelhed går ud på at fange flest havørreder over målet ved kysten. Og det er kun de havørreder, som vi fanger på de ture, hvor vi fisker sammen, der tæller... Det er en dyst, hvor hæder og respekt er på spil. Det er en dyst, hvor der kæmpes med fluemæssige finurligheder og kasteagtige kanoner. Det er en dyst om fiskeordets magt... Og ikke bare ordet som vi hører om det til hverdag, men som vi hører om det i Johannesevangeliet: "I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud." Pyt med at de logiske love perverteres til ukendelighed, ergo mor lil' kan ikke svømme... Holbergs Erasmus Montanus slap da også afsted med sine logiske kortslutninger... sådan da!!
Nå, men tilbage til dysten. I alle de år vi har fisket sammen, har dysten intensiveret hver enkelt kast, hver enkelt fight og hver enkelt fisk, der hoppede af. Og i alle år har jeg tabt... ja, hvert evig eneste år, har min fiskebuddy fanget flere havørreder ved kysten end MIG...??? Han vinder ikke med mange, men vinder alligevel. Et år var dog mere overbevisende (for dramaets skyld) end andre, og det var det år, hvor han fiskede med... tænk på en flue... hvis det var Omø'en, du tænkte på, så tænkte du rigtigt!! Da han også er smed, kom han en dag med sit eget lille kunstneriske input til vores dyst, jeg ved ikke helt endnu, hvordan jeg har det med det. Men synes sikkert, at det hele bliver en hel del sjovere, når rollerne engang bytter og fluekulisserne viser sig fra sin bedste side... Da vil jeg nemlig overtage det kæmpemæssige 1'tal, som han har stående hjemme hos sig selv, skåret ud i massivt stål... ja ja, forklaring kan ses nederst...

Omø fluen består af tre hackler, denne udgave er lidt vel dresseret, så lidt færre tørn kan sagtens gøre det. Fjerene, der bliver brugt, er de rødbrune fra en fasan, mellem hvert fjerhackle led er der lidt dubbing, her er der blevet brugt lidt ice dubbing... og så er der en hale bestående af tre til fire pearl flash strå. Denne er ubelastet, men virker også ganske glimrende i belastet udgave, knæk og bræk...
Omø
Mit lod i livet

















PS. Omø fluen er et "MUST HAVE"
i enhver kystboks med respekt for sig selv...

2 kommentarer:

  1. Faldt over din blog... og glæder mig over at mit gaaaamle fluemønster stadig lever.. og at andre har glæde af det:-) K&B Ken Bonde

    SvarSlet
  2. Jeg tipper ydmygt kasketten... Det er et fantastisk mønster på flere fronter! Underholdende at binde og svært effektiv ved vandet, det ka' vi li'...

    Knæk & Bræk

    SvarSlet