torsdag den 16. februar 2012

Swordfish Trombone - en flue med musik i...


Hvem skulle tro at fluebinding kunne være en ekstremsport? Vilde eksperimenter er for mig en meget vigtig del af det at sidde bøjet over fluestikket, mens hydrodynamiske love, erindringer om gamle travere, tanker om nye materialer og våde fluefiskedrømme flyver gennem hovedet. Jeg har fluer i hovedet og ofte udmønter det sig i endnu en dødfødt. Af og til kommer et nyt ”vidunder” dog til verden. Sådan et er Swordfish Trombone.
Længe havde jeg gået og kontempleret over, om jeg ikke kunne lave en tobisimitation, der passede mit temperament noget bedre, end de mønstre, jeg kendte i forvejen? En flue, der samtidig med at ligne sit forbillede, krogede godt, kunne kastes langt (uden at lave ballade i luften) og selvfølgelig gik fantastisk i vandet?
Kardinalpunktet i bindingen af denne flue er, at den ikke dresses for hårdt. Kun ved moderat forbrug af marabou bevarer fluen den rette profil i vandet og bliver fluen for kompakt, mister disken det meste af sin livgivende effekt.
Der er dem, som mener, at en flue først kan navngives, når den har fanget mindst 30 store fisk. Det har Swordfish Trombone ikke gjort (endnu), men den del tager jeg ikke så tungt.
Gode fluer er der musik i. I dette tilfælde drejer det det sig helt klart om geniet Tom Waits’ sang Swordfishtrombone.
Det kan være, at det er en Swordfish Trombone, der kan sætte dig i forbindelse med den helt store tobisæder. Eller måske er det i virkeligheden en helt anden flue, der er din og nøglen i drømmen om Walter Seatrout himself? Under alle omstændigheder: Drøm sødt, vær stille og lyt godt efter!

”Songwriting is like fishing: ya gotta be real quiet to catch the big ones.” (Tom Waits)

Skrevet & bundet af Torben Thingaard


Ingen kommentarer:

Send en kommentar